خواص موز

خواص موز بسیار است چنانچه در کشورهای آفریقایی و خاور میانه و دور به عنوان یکی از بهترین و پرطرافدارترین میوه ها در طب سنتی و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گرد.

موز یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در دنیا بوده و احتمالاً از یک گونه وحشی مشتق شده است. در واقع موز یک گیاه شبه درخت است که می تواند به ارتفاع 9 متر هم برسد. برخی میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی قند بوده و شاخص گلیسمی بالایی دارند. درعین‌حال می‌توانند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار بگیرند، یکی از این میوه ها موز است. موز دارای مقدار زیادی قند بوده و شاخص گلیسمی بالایی دارد. البته منظور این نیست که افراد مبتلا به دیابت باید موز را به طور کلی از برنامه غذایی خود حذف کنند. فردی که به دیابت مبتلا است باید تحت آموزش های مختلف باشد و میزان قند و نشاسته هر میوه‌ای را بداند. در این صورت می‌تواند با آگاهی و به میزان متعادل از میوه های مختلف و از جمله موز مصرف کند.

مواد معدنی موجود در موز

در صد گرم موز مواد زیر موجود است :

 

 انرژی 100 کالری

آب 70 گرم

پروتئین 8 گرم

ترکیبات شیمیایی موز

چربی 2 گرم

قند 6/5 گرم

کلسیم 8 میلی گرم

فسفر 25 میلی گرم

آهن 7 میلی گرم

 سدیم 1 میلی گرم

پتاسیم 370 میلی گرم

ویتامین A صدونود واحد

ویتامینB1 پنج میلی گرم

ویتامین B2 شش میلی گرم

ویتامینB3 هفت میلی گرم

ویتامین C ده میلی گرم

در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین ، نوروپی تفرین ، دوپامین و کاته کولامین وجود دارد .

خواص موز و پوکی استخوان

استحکام استخوان‌ها نیاز به کلسیم کافی دارد. گاهی مصرف کم کلسیم و همچنین عدم جذب کافی آن باعث کمبود آن شده و سلامت استخوان‌ها را به خطر می‌اندازد. موز می‌تواند توانمندی بدن برای افزایش جذب کلسیم را بیشتر کند. توجه داشته باشید هر چه میزان جذب کلسیم در بدن بیشتر باشد استحکام استخوان‌ها هم بیشتر می‌شود.

خوشبختانه موز حدود ۵۰۰ میلی‌گرم پتاسیم نیز به بدن می‌رساند و یک‌ششم از نیاز روزانه به این ماده‌ی معدنی را تأمین می‌کند. پتاسیم یک ماده‌ی معدنی ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان است و می‌تواند با اسیدی و دمینرالیزه شدن استخوان‌ها مقابله کند.

موز، میوه ای برای مبتلا یان به ورم معده و روده

موز برای همه حتی افرادی که دارای روده‌های حساس هستند قابل‌مصرف است و تنها میوه‌ای است که در صورت وجود مشکل ورم معده و روده تجویز می‌شود زیرا تسکین‌دهنده است و باعث تقویت معده و روده می‌شود. این میوه می تواند فضای اسیدی که میوه های دیگر ممکن است در معده بوجود آورند را از میان ببرد و محیط معده را خنثی نگه دارد.

موز دارای یک ماده مغذی به نام نشاسته مقاوم است. دستگاه گوارش انسان نمی‌تواند این نوع نشاسته را هضم کند اما باکتری‌های خوب که در روده وجود دارند از این نشاسته تغذیه می‌کنند. بر خلاف سایر مواد غذایی، موز موجب آرامش معده می‌شود؛ همچنین موز جز اصلی رژیم غذایی BRAT (متشکل از موز، برنج، سیب، نان برشته) است که برای کمک به کاهش اسهال و مشکلات معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنها مشکلی که امکان دارد موز برای برخی افراد ایجاد کند (نه برای همه) مشکل یبوست است به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد و مصرف روزانه یک عدد موز کافی است.

موز و سندرم پیش از قاعدگی

اگر از مشکلات و دردهای پیش از قاعدگی رنج می‌برید به‌جای خوردن دارو، موز میل کنید. این میوه با رساندن ویتامین B6 به بدن روی وضعیت روحی خانم‌ها نیز تأثیر گذاشته و باعث بهبود خلق‌وخوی آن‌ها می‌شود. در واقع افزایش میزان گلوکز بدن تأثیر مثبتی در کاهش افسردگی و افزایش نشاط خانم‌ها دارد.


چگونه موز خشک درست کنیم؟

جدیدا قراردادن میوه خشک در بین آجیل طرفداهای زیادی پیدا کرده و حتی برای فرستان برای کسانی که عزیزانی در خارج از کشور هم دارند به عنوان سوغات بسیار پرطرفدار شده است. بعضی ها به عنوان هدیه در شب یلدا و یا سال نو بسته هایی از میوه خشک برای هم کادو می برند. خب چه بهتر که شما میوه خشک خودتان را درست کنید و برای هدیه ببرید چرا که با عشق آماده شده است. حالا چطوری این کار را انجام دهیم؟

موزها را در آب لیمو خیس کنید.

ابتدا موزها را در یک کاسه آب لیموی تازه خیس کنید. بگذارید برای 5 دقیقه خیس بخورد.چون آب لیمو مانع قهوه‌ای شدن موزها در حین فرآیند خشک شدن آن می‌شود.

 

سپس موزها را از آب لیمو بیرون آورده و آن‌ها را تکه تکه کنید. دقت کنید همه‌ی موزها را به قطعاتی با ضخامت یکسان ببرید. ضخامت آن‌ها باید کمتر از 1 سانت باشد. از یک تخته برش یا بشقاب استفاده کنید.


 

حالا موزها را روی یک قفسه‌ی سیمی قرار دهید.

از یک قفسه برای خنک کردن و خشک کردن موزها استفاده کنید. قفسه را روی یک سینی شیرینی پزی کم‌عمق قرار دهید.

قرار دادن موزها روی این قفسه موجب می شود هرگونه رطوبت اضافی که در قطعات موز است خشک شود.

تکه‌های موز نباید روی هم انباشته شوند. بهتر است در کنار هم قرار داشته باشند.

اشکالی ندارد که لبه‌ی تکه‌های موز با هم تماس داشته باشد. زیرا موزها در حین فرآیند خشک شدن کوچک می‌شوند.


 

فر را روشن کنید. دمای آن را 125 درجه تنظیم نمایید. اطمینان یابید که فر از قبل گرم شده باشد.

 موزها را داخل فر قرار دهید.

موزها روی توری سیمی و سینی شیرینی پزی باید بمانند و در ردیف وسطی فر قرار داده شوند. موزها را برای 18 ساعت و یا تا زمان ترد شدن داخل فر بگذارید، اما مراقب باشید که قهوه‌ای نشوند.

 موزها را داخل خشک کن بگذارید.

اگر به خشک کن دسترسی دارید، می‌توانید قطعات موز را داخل یکی از سینی‌های خشک کن قرار داده و دمای آن را روی 135 درجه تنظیم کنید.

موزها را برای 8 تا 16 ساعت داخل خشک کن بگذارید. موزها باید ترد شوند اما قهوه‌ای نشود.